La Vall d’en Bas acull les pràctiques d’un postgrau d’Il·lustració Científica

L’Ajuntament de la Vall d’en Bas ha signat un conveni de col·laboració amb la FES d’Olot i la Fundació d’Innovació i Formació de la UdG per tal que dues estudiants del postgrau en Il·lustració Científica de ciències naturals puguin realitzar els seus projectes de final d’etapa a Can Trona, Centre de Cultura i Natura.

Com s’explica a la web d’aquest postgrau, la il·lustració científica i naturalista ha estat, des dels seus orígens, un mitjà de comunicació i divulgació imprescindible per a la ciència. Utilitzada en disciplines tan variades com la medicina, les ciències naturals, l’astronomia o la paleontologia, no és tan sols una eina de gran utilitat per al científic, sinó també una manera d’entendre i d’interioritzar el subjecte que s’investiga.

La capacitat de divulgació de la il·lustració científica encaixa amb els objectius de Can Trona, Centre de Cultura i Natura de la Vall d’en Bas, un equipament que fomenta la recerca i la divulgació científica i mediambiental, com s’ha pogut comprovar en diverses ocasions. L’any 2019 Can Trona va dur a terme una exposició sobre les Teixedes de Catalunya, unes jornades sobre patrimoni forestal amb la col·laboració del PNZVG, una xerrada sobre els amfibis de la Vall d’en Bas, la presentació d’un llibre sobre orquídies silvestres, així com diversos col·loquis sobre energia i canvi climàtic.

 

ilustracio_científica_2

És per aquest motiu que, el passat mes de febrer, des de Can Trona es va contactar amb els responsables d’aquest postgrau, quan els coordinadors d’aquests estudis van oferir la possibilitat a diverses entitats de la comarca d’acollir a estudiants en pràctiques. 

Can Trona va presentar dos projectes que el proper dilluns l’1 de juny començaran a desenvolupar-se per part de dues estudiants i que acabaran a finals d’agost.

Una de les estudiants serà l’encarregada d’il·lustrar part d’un conte produït entre l’ajuntament i l’artista local Nina Bach. Paral·lelament a la història principal il·lustrada per Bach, el conte tindrà unes vinyetes en les que l’estudiant dibuixarà científicament tots els animals que hi apareguin. L’objectiu és que aquesta narració faci reflexionar a petits i grans sobre les principals problemàtiques ambientals del municipi: l’arribada d’espècies invasores, la capacitat dels humans d’incidir i canviar el medi, el procés de dessecació que han viscut fonts i rius i la importància de mantenir la biodiversitat davant la imminent emergència climàtica.

La segona estudiant il·lustrarà un mural artístic de grans dimensions a l’aula pedagògica de Can Trona que servirà per a explicar quina és l’essència d’aquest equipament. Serà un mural circular que representarà la idea de connectar elements, el cercle de la vida i la natura. Concretament, s’il·lustrarà la vida d’un roure,  des que cau un aglà al terra, fins que comença a arrelar, es converteix en plançó, després en roure madur i, finalment, en un roure ja en decadència que acaba essent fusta que fa de refugi a un animal. Aquest cercle pretén ser una al·legoria del que suposa el creixement persona a través de l’educació, la recerca, la posada en valor del propi patrimoni i el gaudi de la vida associativa.

L’objectiu d’aquestes pràctiques és que les estudiants materialitzin projectes reals d’una institució i aprenguin a treballar per terminis, escoltant al client i introduint els canvis adequats a les seves necessitats. Per això, la directora de Can Trona, Laura Canalias, ha acceptat cotutoritzar aquestes dues estudiants, formant part de la seva comissió de seguiment, facilitant-los el material i la infraestructura necessàries pel desenvolupament adequat dels treballs i realitzant un informe escrit sobre la seva tasca. Durant l’estat d’alarma, les estudiants podran treballar des de casa. El seguiment se’ls farà de forma telemàtica, amb reunions periòdiques i l’establiment d’un calendari de treball conjunt.

ilustracio_científica_1