a) 20 km/h en vies que disposin de plataforma única de calçada i vorera.
b) 30 km/h en vies d’un únic carril per sentit de circulació.
c) 50 km/h en vies de dues o més carrils per sentit de circulació.
També s’estableix que aquestes velocitats genèriques podran ser rebaixades prèvia senyalització específica per l’autoritat municipal i d’acord amb el titular de la via, si s’escau.
El principal objectiu d’aquesta mesura és la reducció de la sinistralitat viària, especialment en els col·lectius vulnerables, atès que els darrers anys s’ha reduït el nombre d’accidents a les carreteres, però no ha estat així a les vies urbanes on sovint en els accidents s’hi veuen implicats vianants, bicicletes o motocicletes i les conseqüències d’un accident són més greus a una velocitat alta o moderada.
En aquest sentit, la reducció de les velocitats dels vehicles és una tendència a l’alça a nivell mundial i una de les prioritats de l’Agenda 2030 amb l’objectiu de convertir les ciutats en espais més segurs reduint, tant el risc de patir un accident, com la gravetat del mateix. La Declaració d’Estocolm 2020, redactada després de la III Conferència Ministerial Mundial sobre Seguretat Viària, recull en la seva vuitena recomanació “Establir un límit màxim de velocitat de desplaçament per les vies de 30km/h en zones urbanes”.
Finalment, el lema escollit aquest any per les Nacions Unides per a la celebració de la VI Setmana Mundial per a la Seguretat Viària, que se celebrarà de l’17 a el 23 maig 2021, centra també els seus esforços en la reducció del límit de velocitat a 30 km/h a les zones urbanes sota el lema Construint carrers per a la vida i fa campanya a les xarxes amb les etiquetes com #StreetsforLife o #Love30.