Llegendes

Coneixes les nostres llegendes?

  • Estruga maigarda, la bruixa del mallol

    Estruga Maigarda, la Bruixa del Mallol, va existir realment i estava casada amb Bernat de BellsolĂ , una de les nissagues benestants al Mallol medieval. L’Estruga va ser titllada i acusada de bruixeria, fet que va motivar un procĂ©s que va tenir lloc a la CĂșria de Bas entre l’1 i el 3 d’agost de 1373, on fou acusada d’exercir la bruixeria des de feia ja 14 anys. L’Estruga, sembla que dedicava la seva habilitat als matrimonis, perquĂš per mitjĂ  de diners, aconseguia que els esposos s’estimessin o bĂ© s’avorrissin. Per altra banda, tambĂ© sembla que posseĂŻa i cert art que contribuĂŻa a la seva fecunditat.

    Pel que fa referĂšncia als mĂštodes utilitzats, sembla que eren diversos: Fer posar camises embruixades, fer conjurs amb els cabells dels esposos, fer remeis contra els desamors amb petits trossos de roba als subjectats a la bruixeria, i altres mĂštodes que desoneixem. Durant el procĂ©s, va comparĂšixer i declarar una dona anomenada Elisenda del Mas Isern, encara avui dia existent. En aquesta declaraciĂł, l’Elisenda afirma que “estant de sobrepart, va menjar unes sopes de fogaça embruixades, donades per l’Estruga, i que des d’aleshores no va tenir mĂ©s fills, i per la qual cosa es considerava sotmesa a bruixeria, i que per mĂ©s vegades que va recĂłrrer a la bruixa del Mallol, no va aconseguir ni la fecunditat ni l’amor del marit que l’havia avorrida”.

    El resultat va ser que l’Estruga li va fer gastar molts diners per mitjĂ  de diversos remeis totalment inoperants. Tal com hem dit, Maigarda, va ser jutjada a la CĂșria de Bas sense que haguem pogut saber quina sentĂšncia li va recaure.

    És molt versemblant que, de resultes d’aquest fet i d’algun altre semblant que a voltes desconeixem, derivĂ  el refrany que diu el segĂŒent:

    De bruixes al Mallol,
    n’hi ha un vol.
    De bruixes a Sant Privat,
    n’hi ha un cabassat.

  • Francesc de verntallat, la llegenda del seu cognom

    Francesc de Verntallat cabdill dels pagesos de Remença nascut a la poblaciĂł del Mallol la primera meitat del segle XV, Ă©s segurament el personatge histĂČric mĂ©s important que ha tingut la Vall d’en Bas. En aquestes lĂ­nies, perĂČ, no ens centrarem en la vida de Verntallat i en les revoltes remences – aixĂČ ho expliquem en l’apartat de la histĂČria del municipi- sinĂł en la llegenda del seu cognom. Francesc de Verntallat, provenia d’una famĂ­lia benestant i noble, encara que de la petita noblesa de la Vall: Els Puigpardines.

    Francesc de Verntallat que tot i ser noble treballava les terres, va encapçalar els exĂšrcits de pagesos que es van revoltar contra els senyors feudals, i que a Girona va salvar al futur Ferran el CatĂČlic d’una mort gairebĂ© segura. Explica la llegenda, que en Francesc, que era un gran estratega i un valent guerrer, impossible de capturar pels seus enemics, un dia estava amb els seus homes a la muntanya. Alguna cosa, paraula o fet va provocar les ires d’en Francesc. Aquest, es va aixecar d’una revolada i agafant la seva espasa va partir pel mig un vern. Vet aquĂ­, que apareixia en Francesc de Verntallat.

    Des de llavors, l’escut d’armes d’en Francesc, seria de fons granate, amb un vern tallat pel mig, i tambĂ© des d’aquell dia, els seus homes se’ls anomenaria els Verntallats.

  • La llum de sant simplici

    En Aquesta llegenda, reproduïm un escrit de l’Assumpta Bayona.

    “Si comencĂ©s per explicar-vos les coses que em venen a la memĂČria no sĂ© quan acabaria perĂČ començo dient quelcom que penso ja molts la saben i potser l’heu vista. Us parlarĂ© del RacĂł del Grau, un dels llocs mĂ©s bonics que es troba a la nostra vall sense menysprear Joanetes, Sant Privat o Riudaura, racons i torrenteres tant ombrĂ­voles com no es poden explicar si no es veuen. Del quĂš vaig a contar jo no sĂ© res mĂ©s que allĂČ que ens contaven els avis, pares o algun altre passat, per tant no sĂ© si Ă©s verĂ­dic.

    De totes maners tal com m’ho varen contar jo us ho relatarĂ©: Molta gent en aquell temps pensava o creia en bruixes, follets i apareguts. Doncs bĂ©, en el mencionat racĂł existeix una capella (per cert, molt ben conservada) anomenada Sant Simplici que encara la gent hi tĂ© molta devociĂł. En aquell temps a la dita capella, la gent deia que algunes nits s’hi apareixia una llum parant-se una estona com si esperĂ©s algĂș i tot d’una desapareixia. Com que per aquell temps els boscos eren molt espessos, bruts i estaven molt poblats de tota mena de bestioles, els homes d’aquelles masies estaven molt apurats ja que a mĂ©s de matar-los els animals tambĂ© els destroçaven els conreu i eren un perill per a les persones. Aleshores els veĂŻns varen determinar de dir una missa a Sant Simplici abans d’organitzar una batuda tots els homes d’aquell veĂŻnat. Crec que deuria ser diumenge. Estaven tots a la porta a punt d’entrar quan tot d’una s’apareix una llum i al mateix temps senten una veu que els deia: “Qui m’ajuda a dir la missa?”. Tots quedaren tant espantats que ningĂș gosar contestar. Solament el capellĂ  diguĂ© que ell ho faria. Entraren a la capella i començaren la missa. Els fidels nomĂ©s veien la casulla que es movia i sentien les oracions. La missa va transcĂłrrer normalment fins desprĂ©s de la comuniĂł quan, de cop i volta, la casulla va caure a terra i no varen sentir ni veure res mĂ©s. Aquells homes van acabar allĂ  mateix la cacera anant-se’n cada un a casa seva sense ganes d’anar a matar llops ni guineus ni cap altra mena de bestiola.”

  • Les bruixes i la campana de Sant Esteve d’en Bas

    En Ramon Llongarriu va publicar l’any 1998 aquesta llegenda, extreta d’una narració que Miquel Bosch i Mir va presentar als Jocs Florals d’Olot de l’any 1911. Es tracta d’una relació mítica referida a l’antigor de la Vall d’en Bas que Ramon Longarriu va traduir al català actual.

     

    Aquesta Ă©s la llegenda:

    En Peric de la Dou era el majoral de mĂ©s anomenada de tot el rodal d’en Bas i per aixĂČ, quan arribava la calor, una vegada toses les ovelles i marcades amb el senyal de cada amo, els ramats de la Vall es reunien en una ramada que el bon majoral conduĂŻa cap al Pirineu a estiuejar. Un any s’emportĂ  com a rabadĂ  l’Estevenet de la Batllia i feren cap als Estanys de Carançà.

    -Quan serem al lloc de pastura- explicava el vell pastor al rabadĂ  – aparta el bestiar d’allĂ  on creixin el balandre, l’herbatora, la didalera i la cicuta, perquĂš totes elles sĂłn verinoses, i si de cas en mengessin, es moririen. TambĂ© has de vigilar si es congria alguna tempesta i abans que esclati, portar les ovelles a la jaça. Si no ho fessis a la primavera vinent sortirien gamades. Aparta-les dels avencs, on podrien trobar la seva sepultura. De mĂ©s gran t’ensenyarĂ© d’adobar-les i et dirĂ© remeis bons per a guarir-les de molts mals.

    L’Estevanet se l’escoltava molt atent; almenys ho semblava. Les llargues converses li feren conĂšixer qui eren les bruixes; dones rabioses, terribles, que s’esqueixaven les prĂČpies carns quan no podien fer el seu voler; les goges, que si no les molesten no fan cap mal. Les fades, que sĂłn com l’aigua de borraines; no fan mal ni bĂ©. Les dones d’aigua que es passegen pels llacs tot el sant dia entremig de les truites. Tots ells Ă©ssers famolencs i, que tot i la seva gran o petita malĂ­cia, sĂłn febles per naturalesa.

    -Qui has de tĂ©mer mĂ©s Ă©s al sĂ tir fill del mateix diable. Pren forma de cabrot o formiga lleona. No el confonguis amb cap isard. I sobretot, no els llancis cap cop de fona i no tiris mai pedres als llacs, perquĂš nomĂ©s dels esquitxos que s’aixecarien en vindrien tempestes espantoses. Si t’hi trobessis, – DĂ©u ens en lliuri – no arribaries pas viu a la cleda.

    Un dia, el pastor i el rabadĂ  van portar el ramat entorn al llac mĂ©s gros de tots, vora el qual l’Estevanet va quedar embadalit. Li semblĂ  veure-hi nedar un Ă©sser estrany; impossible que fĂłs un peix. Sense ni adonar-se’n li tirĂ  un palet cantellut, d’aquells de pissarra, i a l’instant s’aixecĂ  una gran nuvolada. Espantat, marxĂ  de pressa amb el ramat, esverat, mentre invocava tots els sants del cel. Aquella criatura desconeguda era una dona d’aigua, la sogra precisament, del sĂ tir de mĂ©s fama d’aquells encontorns, maridat amb la seva filla gran, en aquells moments lliurats a un ball impĂșdic. SortĂ­ el sĂ tir com un boc amb uns crits terribles mentre afinava les seves banyes de crestat. Amb la seva mirada extraguĂ© una sĂ­lfide que divagava per aquells costers.

    -TĂș que encises els versaires, tens fama de portar-me porcellades, que ets mĂ©s llesta que una daina i llisques lleugera com una llisona
 digues-me, qui ha estat que s’ha atrevit a tirar un roc al palau aigualit mĂ©s formĂłs del Pirineu?

    -Quan pujava totalment sola de Coma de Vaca a deixar caure una llàgrima sobre la fossa del Gegant, el meu avi, he vist un home vell que escridassava un noiet de 13 o 14 anys. Són fills d’aquella plana fùrtil que a l’abril i al maig pren color de robí i maragda, pel juny el groc d’or i filigrana i a la tardor, el blanc setí que encanta els veïns de la contrada. No hi caus
.sàtir luxuriós?

    -No, parla més clar.

    -La plana que vull dir havia estat el llac mĂ©s fondo i espaiĂłs de la comarca. N’eren senyores les nereides, les goges i les sirenes. Les seves majordomes eren les dones d’aigua. Un terratrĂšmol trencĂ  les preses i perdĂ© tota l’aigua. Aquells Ă©ssers van haver de marxar a buscar estanys de muntanya on poder rentar les seves cabelleres i nedar enjogassats. Llavors els homes de la vall van contemplar extasiats aquell patent de terres novals que apareixien i es van posar a cultivar-les
 Encara no ho endevines?

    -Oh
 sí
 són d’en Bas! No tastaran ni un gra de blat, ni de mill, ni de blat de moro. Tampoc colliran fajol ni podran fer cap coca rossa. Tota aquella comarca pagarà per l’afront que sofrim per aquest sagalot.

    Aviat s’oĂ­ un brogit terrible i una cridĂČria ensordidora entremig de tremendes malediccions i blasfĂšmies horribles. La veu ronca del sĂ tir en sobresortia, talment l’udol d’un llop rabiĂłs.

    -Bruixes, proveĂŻu de llamps, trons i pedra seca. Goges, fades
correu, vestiu-vos amb vestits, els mĂ©s ferĂ©stecs. I vosaltres, dones d’aigua, ompliu els vostres faldons del lĂ­quid que us dĂłna vida i amb tot l’estol de fĂșries i mals esperits seguiu-me fins al punt de la venjança.

    Embolcallats en el nĂșvol que havia fet aixecar l’Estevanet, un trĂ mpol els traslladĂ  al cim del CanigĂł. D’allĂ , amb un salt guimbaren al Puigscalm, als cingles de Llancers i al coll de Canes. La borinor presagiava la tempesta que s’abatria sobre la plana.

    -Ja Ă©s hora, descarregueu! – ordenĂ  el sĂ tir.

    La campana Santa Maria, la mĂ©s grossa del campanar de Sant Esteve, ordenĂ  a les petites que foragitessin aquells lladres de vianda i en cas que s’aferresin sobre el paĂ­s, que avisessin. Els fidels en oir les campanes, repetien:

    -Sant Marc, Santa Creu, Sant Esteve, no ens deixeu.

    El popular dístic ben adaptat al Sant Patró d’en Bas.

    La campana grossa, en veure que l’amenaça persistia, no esperà l’avís de les petites i brandà potent amb tota la força del seu bronze, i invità a cremar llorer i romaní d’aquells beneïts el diumenge de Rams.

    -Fora fĂșries de l’infern
 dimonis maleĂŻts.

    Tot el cloquer tocava a ravat i el monstre quedà suspùs a l’aire.

    -Per quĂš et pares?

    -No puc resistir el brandar d’aquesta campana, la Mariassa m’abat i m’ofega el fum d’aquestes herbes beneïdes.

    La resposta desconcertĂ  tota la bruixeria i van marxar cap a les serres de MurriĂ  i Marboleny, abatudes per la vergonya mĂ©s que pel pes que deixaren caure sobre la carcassa d’aquell gegant que encara banyava als seus peus al llac d’en Bas, prop de les Preses. El seu cap encara crema al fons del crĂ ter de Can TiĂ . Amb un braç apartĂ  les cendres dels volcans de la Cot i amb l’altre els gresos i basalts de Sant Iscle. Saben bĂ© que aquest gegant conserva dintre la seva costellada, una balma prop de Mas Saiols, anomenada fossa de Rocalladre, i l’aprofiten per amagar-hi per sempre mĂ©s la seva misĂšria. Les goges, en veure que les seves parentes havien fugit, es recordaven que al cingle de JuliĂ  de les Encies hi havia una tuta i d’una volada estrompassararen la Vall d’Hostoles, per arribar a aquella caverna i encauar-s’hi.

    El sàtir quedà sol amb les dones d’aigua i com que la campana no parava de vogar, els agafà un desmai i una suor que tot el líquid que portaven concentrat en pedra seca se’ls convertí en una suau rosada que es posà suaument i en gotetes fines sobre les plantes i herbeis. Totes elles van acabar per morir-se sota els bràmols furients del vent desfermat.

    Desesperat, el sĂ tir emprenguĂ© la fugida sobre un esqueix d’un nĂșvol esmicolat cap al collet del Bis, on es tramunta al serrat de Calcina, cap al terme de Sant Feliu de Pallerols. Aleshores la campana d’aquella parrĂČquia li barrĂ  el pas amb els seus tocs i el sĂ tir quedĂ  enclĂČs entre les batallades de les dues campanes fins que no poguĂ© mĂ©s i es convertĂ­ en una gran pedra arenisca que caiguĂ© en una feixa del quintĂ  de Peralta, una antiga pagesia situada entre el collet del Bis i el coll de Miranda, avui en ruĂŻnes, a la parrĂČquia de Sant Miquel de Pineda.

    Aquesta fou la fi d’aquells fantasmes estrafolaris, creditora d’un telĂł musical wagneriĂ  on els corns, tubes, trompes i bombardons, acompanyats de tota la percussiĂł, subratllessin la magnitud de la desfeta d’aquells Ă©ssers malignes, d’entremig dels quals els clarins anunciessin el triomf de la vall, gerda, florida, esponerosa, on els seus habitants cantessin i ballessin sota un cel lĂ­mpid, radiant, en plena victĂČria d’una naturalesa exultant.

  • El follet de la Rauta, de la Pinya

    En aquesta llegenda, reproduĂŻm un escrit de l’AssociaciĂł de veĂŻns de la pinya i la ComissiĂł de festes de la Pinya, que van enviar a l’ajuntament el març de 2023.

    Diuen que fa molts i molt anys, a la muntanya de Sant Joan dels Balbs, al poble de la Pinya, una famĂ­lia vivia tranquil·lament a la masia de Cal MantĂš. Cultivaven els camps del voltant i tenien un petit ramat d’ovelles i cabres.

    Tot d’una, una nit van sentir un gran rebombori que venia de la cuina: trencadissa de plats, gots esquerdats, eines que queien 
 i es van endur un bon ensurt. Com que la nit era molt fosca, van decidir no sortir del llit i esperar l’endemà per veure quù havia pogut passar.

    Amb les primeres llums de l’alba, la família es va llevar i van trobar la casa ben neta i endreçada.

    – Que estrany! – va dir la mare.
    – Potser ens ho hem imaginat 
 – va respondre el pare.

    La família va feinejar durant tot el dia, com feien cada dia del món. I quan va ser de nit i la casa va quedar en silenci 
 de nou van tornar a sentir aquell gran rebombori.

    La pare va obrir un ull per assegurar que allĂČ que sentia era l’esclafit dels plats i dels gots en trencar-se 

    – No en tinc cap dubte! DemĂ  trobarem els plats ben trencats 
 -es va dir.

    PerĂČ l’endemĂ  res! De nou van trobar la cuina ben endreçada, neta i recollida; tal i com l’havien deixada la nit anterior.

    Els dies van anar passant i el rebombori s’anava repetint nit rere nit. La mainada tremolava quan veia que el sol s’amagava rere el Puig de la Rauta. Corrien a amagar-se dins el llit abans que no comencessin aquells sorolls tan esfereidors.
    – Quina espĂšcie d’animal podia fer aquell rebombori tan fort? -es preguntaven.

    Una tarda, el pare i la mare es van trobar a la cuina, mentre la canalla corria enjogassada per l’era de la masia. A Cal MantĂš s’hi estava tan bĂ©!
    – Jo ja en tinc ben prou dels rebomboris de la nit. -diguĂ© la mare amb els ulls entelats.
    – Jo tambĂ© estic ben amoĂŻnat. – va respondre el pare.
    – Com ho podrĂ­em fer? A Cal MantĂš hi estem molt bĂ©. -va preguntar-se la mare.

    Entre tots dos van acordar que el millor que podien fer era marxar. No volien continuar visquent a la masia entre espants, rebomboris i sorolls a la nit.

    Junts van carregar un carro amb allĂČ que van considerar imprescindible: matalassos, roba, estris de cuina 
 I ben d’hora al matĂ­, van emprendre camĂ­ a la recerca d’una nova llar on poder viure tranquils.

    Baixant pel camí que condueix cap a l’ermita de Sant Joan dels Balbs van trobar en Joan, el veí de Camp Cider.

    – On aneu tan d’hora! Fa un fred de por! -va preguntar a la famĂ­lia.

    La mainada van cĂłrrer a explicar que marxaven de Cal MantĂš.

    – I per quĂš marxeu? -va preguntar en Joan sorprĂšs i estranyat.
    – A la nit sentim sorolls! – va respondre la mainada.
    – Hi ha un animal a casa que ens desendressa la cuina cada nit. -va respondre el pare.
    – PerĂČ quan ens llevem ho trobem tot a lloc, de nou. – va afegir la mare.

    I del fons del carro, una veueta prima i fina va respondre:
    ‱ Jo tambĂ© vinc!

    Sobressaltats van comprovar que no hi havia ningĂș mĂ©s allĂ : nomĂ©s la famĂ­lia i en Joan.

    El pare va afegir:
    – Buscarem un nou mas, tranquil com Can MantĂš.

    I de l’interior del matalàs de palla es va tornar a sentir:
    ‱ Jo tambĂ© vinc!

    I llavors, la famĂ­lia va pensar: “Doncs si aquest animalet ha de venir amb nosaltres, potser mĂ©s val que tornem cap a Cal MantĂš!”.

    La llegenda explica, que la famĂ­lia va desfer el camĂ­ i que van tornar a pujar el corriol que els havia de portar cap a casa seva. La mainada va aprofitar per dir:
    – Animalet, siguis qui siguis 
 no cal que facis mĂ©s rebombori!

    En arribar a l’era de casa, el ruc es va aturar i la família va començar a descarregar el carro.

    Per sorpresa de tots, descarregant el matalĂ s de palla va aparĂšixer un follet petit i divertit que els va ajudar a tornar-ho a posar tot a lloc.

    Amb el pas dels dies, el follet es va convertir en un més de la família, es van fer ben amics i els sorolls es van acabar per sempre més.