Coneixes les nostres llegendes?
-
Estruga maigarda, la bruixa del mallol
Estruga Maigarda, la Bruixa del Mallol, va existir realment i estava casada amb Bernat de BellsolĂ , una de les nissagues benestants al Mallol medieval. LâEstruga va ser titllada i acusada de bruixeria, fet que va motivar un procĂ©s que va tenir lloc a la CĂșria de Bas entre lâ1 i el 3 dâagost de 1373, on fou acusada dâexercir la bruixeria des de feia ja 14 anys. LâEstruga, sembla que dedicava la seva habilitat als matrimonis, perquĂš per mitjĂ de diners, aconseguia que els esposos sâestimessin o bĂ© sâavorrissin. Per altra banda, tambĂ© sembla que posseĂŻa i cert art que contribuĂŻa a la seva fecunditat.
Pel que fa referĂšncia als mĂštodes utilitzats, sembla que eren diversos: Fer posar camises embruixades, fer conjurs amb els cabells dels esposos, fer remeis contra els desamors amb petits trossos de roba als subjectats a la bruixeria, i altres mĂštodes que desoneixem. Durant el procĂ©s, va comparĂšixer i declarar una dona anomenada Elisenda del Mas Isern, encara avui dia existent. En aquesta declaraciĂł, lâElisenda afirma que âestant de sobrepart, va menjar unes sopes de fogaça embruixades, donades per lâEstruga, i que des dâaleshores no va tenir mĂ©s fills, i per la qual cosa es considerava sotmesa a bruixeria, i que per mĂ©s vegades que va recĂłrrer a la bruixa del Mallol, no va aconseguir ni la fecunditat ni lâamor del marit que lâhavia avorridaâ.
El resultat va ser que lâEstruga li va fer gastar molts diners per mitjĂ de diversos remeis totalment inoperants. Tal com hem dit, Maigarda, va ser jutjada a la CĂșria de Bas sense que haguem pogut saber quina sentĂšncia li va recaure.
Ăs molt versemblant que, de resultes dâaquest fet i dâalgun altre semblant que a voltes desconeixem, derivĂ el refrany que diu el segĂŒent:
De bruixes al Mallol,
nâhi ha un vol.
De bruixes a Sant Privat,
nâhi ha un cabassat. -
Francesc de verntallat, la llegenda del seu cognom
Francesc de Verntallat cabdill dels pagesos de Remença nascut a la poblaciĂł del Mallol la primera meitat del segle XV, Ă©s segurament el personatge histĂČric mĂ©s important que ha tingut la Vall dâen Bas. En aquestes lĂnies, perĂČ, no ens centrarem en la vida de Verntallat i en les revoltes remences â aixĂČ ho expliquem en lâapartat de la histĂČria del municipi- sinĂł en la llegenda del seu cognom. Francesc de Verntallat, provenia dâuna famĂlia benestant i noble, encara que de la petita noblesa de la Vall: Els Puigpardines.
Francesc de Verntallat que tot i ser noble treballava les terres, va encapçalar els exĂšrcits de pagesos que es van revoltar contra els senyors feudals, i que a Girona va salvar al futur Ferran el CatĂČlic dâuna mort gairebĂ© segura. Explica la llegenda, que en Francesc, que era un gran estratega i un valent guerrer, impossible de capturar pels seus enemics, un dia estava amb els seus homes a la muntanya. Alguna cosa, paraula o fet va provocar les ires dâen Francesc. Aquest, es va aixecar dâuna revolada i agafant la seva espasa va partir pel mig un vern. Vet aquĂ, que apareixia en Francesc de Verntallat.
Des de llavors, lâescut dâarmes dâen Francesc, seria de fons granate, amb un vern tallat pel mig, i tambĂ© des dâaquell dia, els seus homes se’ls anomenaria els Verntallats.
-
La llum de sant simplici
En Aquesta llegenda, reproduĂŻm un escrit de lâAssumpta Bayona.
âSi comencĂ©s per explicar-vos les coses que em venen a la memĂČria no sĂ© quan acabaria perĂČ començo dient quelcom que penso ja molts la saben i potser lâheu vista. Us parlarĂ© del RacĂł del Grau, un dels llocs mĂ©s bonics que es troba a la nostra vall sense menysprear Joanetes, Sant Privat o Riudaura, racons i torrenteres tant ombrĂvoles com no es poden explicar si no es veuen. Del quĂš vaig a contar jo no sĂ© res mĂ©s que allĂČ que ens contaven els avis, pares o algun altre passat, per tant no sĂ© si Ă©s verĂdic.
De totes maners tal com mâho varen contar jo us ho relatarĂ©: Molta gent en aquell temps pensava o creia en bruixes, follets i apareguts. Doncs bĂ©, en el mencionat racĂł existeix una capella (per cert, molt ben conservada) anomenada Sant Simplici que encara la gent hi tĂ© molta devociĂł. En aquell temps a la dita capella, la gent deia que algunes nits sâhi apareixia una llum parant-se una estona com si esperĂ©s algĂș i tot dâuna desapareixia. Com que per aquell temps els boscos eren molt espessos, bruts i estaven molt poblats de tota mena de bestioles, els homes dâaquelles masies estaven molt apurats ja que a mĂ©s de matar-los els animals tambĂ© els destroçaven els conreu i eren un perill per a les persones. Aleshores els veĂŻns varen determinar de dir una missa a Sant Simplici abans dâorganitzar una batuda tots els homes dâaquell veĂŻnat. Crec que deuria ser diumenge. Estaven tots a la porta a punt dâentrar quan tot dâuna sâapareix una llum i al mateix temps senten una veu que els deia: âQui mâajuda a dir la missa?â. Tots quedaren tant espantats que ningĂș gosar contestar. Solament el capellĂ diguĂ© que ell ho faria. Entraren a la capella i començaren la missa. Els fidels nomĂ©s veien la casulla que es movia i sentien les oracions. La missa va transcĂłrrer normalment fins desprĂ©s de la comuniĂł quan, de cop i volta, la casulla va caure a terra i no varen sentir ni veure res mĂ©s. Aquells homes van acabar allĂ mateix la cacera anant-seân cada un a casa seva sense ganes dâanar a matar llops ni guineus ni cap altra mena de bestiola.â
-
Les bruixes i la campana de Sant Esteve dâen Bas
En Ramon Llongarriu va publicar lâany 1998 aquesta llegenda, extreta dâuna narraciĂł que Miquel Bosch i Mir va presentar als Jocs Florals dâOlot de lâany 1911. Es tracta dâuna relaciĂł mĂtica referida a lâantigor de la Vall dâen Bas que Ramon Longarriu va traduir al catalĂ actual.
Aquesta Ă©s la llegenda:
En Peric de la Dou era el majoral de mĂ©s anomenada de tot el rodal dâen Bas i per aixĂČ, quan arribava la calor, una vegada toses les ovelles i marcades amb el senyal de cada amo, els ramats de la Vall es reunien en una ramada que el bon majoral conduĂŻa cap al Pirineu a estiuejar. Un any sâemportĂ com a rabadĂ lâEstevenet de la Batllia i feren cap als Estanys de Carançà .
-Quan serem al lloc de pastura- explicava el vell pastor al rabadĂ â aparta el bestiar dâallĂ on creixin el balandre, lâherbatora, la didalera i la cicuta, perquĂš totes elles sĂłn verinoses, i si de cas en mengessin, es moririen. TambĂ© has de vigilar si es congria alguna tempesta i abans que esclati, portar les ovelles a la jaça. Si no ho fessis a la primavera vinent sortirien gamades. Aparta-les dels avencs, on podrien trobar la seva sepultura. De mĂ©s gran tâensenyarĂ© dâadobar-les i et dirĂ© remeis bons per a guarir-les de molts mals.
LâEstevanet se lâescoltava molt atent; almenys ho semblava. Les llargues converses li feren conĂšixer qui eren les bruixes; dones rabioses, terribles, que sâesqueixaven les prĂČpies carns quan no podien fer el seu voler; les goges, que si no les molesten no fan cap mal. Les fades, que sĂłn com lâaigua de borraines; no fan mal ni bĂ©. Les dones dâaigua que es passegen pels llacs tot el sant dia entremig de les truites. Tots ells Ă©ssers famolencs i, que tot i la seva gran o petita malĂcia, sĂłn febles per naturalesa.
-Qui has de tĂ©mer mĂ©s Ă©s al sĂ tir fill del mateix diable. Pren forma de cabrot o formiga lleona. No el confonguis amb cap isard. I sobretot, no els llancis cap cop de fona i no tiris mai pedres als llacs, perquĂš nomĂ©s dels esquitxos que sâaixecarien en vindrien tempestes espantoses. Si tâhi trobessis, â DĂ©u ens en lliuri â no arribaries pas viu a la cleda.
Un dia, el pastor i el rabadĂ van portar el ramat entorn al llac mĂ©s gros de tots, vora el qual lâEstevanet va quedar embadalit. Li semblĂ veure-hi nedar un Ă©sser estrany; impossible que fĂłs un peix. Sense ni adonar-seân li tirĂ un palet cantellut, dâaquells de pissarra, i a lâinstant sâaixecĂ una gran nuvolada. Espantat, marxĂ de pressa amb el ramat, esverat, mentre invocava tots els sants del cel. Aquella criatura desconeguda era una dona dâaigua, la sogra precisament, del sĂ tir de mĂ©s fama dâaquells encontorns, maridat amb la seva filla gran, en aquells moments lliurats a un ball impĂșdic. SortĂ el sĂ tir com un boc amb uns crits terribles mentre afinava les seves banyes de crestat. Amb la seva mirada extraguĂ© una sĂlfide que divagava per aquells costers.
-TĂș que encises els versaires, tens fama de portar-me porcellades, que ets mĂ©s llesta que una daina i llisques lleugera com una llisona⊠digues-me, qui ha estat que sâha atrevit a tirar un roc al palau aigualit mĂ©s formĂłs del Pirineu?
-Quan pujava totalment sola de Coma de Vaca a deixar caure una llĂ grima sobre la fossa del Gegant, el meu avi, he vist un home vell que escridassava un noiet de 13 o 14 anys. SĂłn fills dâaquella plana fĂšrtil que a lâabril i al maig pren color de robĂ i maragda, pel juny el groc dâor i filigrana i a la tardor, el blanc setĂ que encanta els veĂŻns de la contrada. No hi causâŠ.sĂ tir luxuriĂłs?
-No, parla més clar.
-La plana que vull dir havia estat el llac mĂ©s fondo i espaiĂłs de la comarca. Nâeren senyores les nereides, les goges i les sirenes. Les seves majordomes eren les dones dâaigua. Un terratrĂšmol trencĂ les preses i perdĂ© tota lâaigua. Aquells Ă©ssers van haver de marxar a buscar estanys de muntanya on poder rentar les seves cabelleres i nedar enjogassats. Llavors els homes de la vall van contemplar extasiats aquell patent de terres novals que apareixien i es van posar a cultivar-lesâŠÂ Encara no ho endevines?
-Oh⊠sĂ⊠sĂłn dâen Bas! No tastaran ni un gra de blat, ni de mill, ni de blat de moro. Tampoc colliran fajol ni podran fer cap coca rossa. Tota aquella comarca pagarĂ per lâafront que sofrim per aquest sagalot.
Aviat sâoĂ un brogit terrible i una cridĂČria ensordidora entremig de tremendes malediccions i blasfĂšmies horribles. La veu ronca del sĂ tir en sobresortia, talment lâudol dâun llop rabiĂłs.
-Bruixes, proveĂŻu de llamps, trons i pedra seca. Goges, fadesâŠcorreu, vestiu-vos amb vestits, els mĂ©s ferĂ©stecs. I vosaltres, dones dâaigua, ompliu els vostres faldons del lĂquid que us dĂłna vida i amb tot lâestol de fĂșries i mals esperits seguiu-me fins al punt de la venjança.
Embolcallats en el nĂșvol que havia fet aixecar lâEstevanet, un trĂ mpol els traslladĂ al cim del CanigĂł. DâallĂ , amb un salt guimbaren al Puigscalm, als cingles de Llancers i al coll de Canes. La borinor presagiava la tempesta que sâabatria sobre la plana.
-Ja Ă©s hora, descarregueu! â ordenĂ el sĂ tir.
La campana Santa Maria, la mĂ©s grossa del campanar de Sant Esteve, ordenĂ a les petites que foragitessin aquells lladres de vianda i en cas que sâaferresin sobre el paĂs, que avisessin. Els fidels en oir les campanes, repetien:
-Sant Marc, Santa Creu, Sant Esteve, no ens deixeu.
El popular dĂstic ben adaptat al Sant PatrĂł dâen Bas.
La campana grossa, en veure que lâamenaça persistia, no esperĂ lâavĂs de les petites i brandĂ potent amb tota la força del seu bronze, i invitĂ a cremar llorer i romanĂ dâaquells beneĂŻts el diumenge de Rams.
-Fora fĂșries de lâinfern⊠dimonis maleĂŻts.
Tot el cloquer tocava a ravat i el monstre quedĂ suspĂšs a lâaire.
-Per quĂš et pares?
-No puc resistir el brandar dâaquesta campana, la Mariassa mâabat i mâofega el fum dâaquestes herbes beneĂŻdes.
La resposta desconcertĂ tota la bruixeria i van marxar cap a les serres de MurriĂ i Marboleny, abatudes per la vergonya mĂ©s que pel pes que deixaren caure sobre la carcassa dâaquell gegant que encara banyava als seus peus al llac dâen Bas, prop de les Preses. El seu cap encara crema al fons del crĂ ter de Can TiĂ . Amb un braç apartĂ les cendres dels volcans de la Cot i amb lâaltre els gresos i basalts de Sant Iscle. Saben bĂ© que aquest gegant conserva dintre la seva costellada, una balma prop de Mas Saiols, anomenada fossa de Rocalladre, i lâaprofiten per amagar-hi per sempre mĂ©s la seva misĂšria. Les goges, en veure que les seves parentes havien fugit, es recordaven que al cingle de JuliĂ de les Encies hi havia una tuta i dâuna volada estrompassararen la Vall dâHostoles, per arribar a aquella caverna i encauar-sâhi.
El sĂ tir quedĂ sol amb les dones dâaigua i com que la campana no parava de vogar, els agafĂ un desmai i una suor que tot el lĂquid que portaven concentrat en pedra seca seâls convertĂ en una suau rosada que es posĂ suaument i en gotetes fines sobre les plantes i herbeis. Totes elles van acabar per morir-se sota els brĂ mols furients del vent desfermat.
Desesperat, el sĂ tir emprenguĂ© la fugida sobre un esqueix dâun nĂșvol esmicolat cap al collet del Bis, on es tramunta al serrat de Calcina, cap al terme de Sant Feliu de Pallerols. Aleshores la campana dâaquella parrĂČquia li barrĂ el pas amb els seus tocs i el sĂ tir quedĂ enclĂČs entre les batallades de les dues campanes fins que no poguĂ© mĂ©s i es convertĂ en una gran pedra arenisca que caiguĂ© en una feixa del quintĂ de Peralta, una antiga pagesia situada entre el collet del Bis i el coll de Miranda, avui en ruĂŻnes, a la parrĂČquia de Sant Miquel de Pineda.
Aquesta fou la fi dâaquells fantasmes estrafolaris, creditora dâun telĂł musical wagneriĂ on els corns, tubes, trompes i bombardons, acompanyats de tota la percussiĂł, subratllessin la magnitud de la desfeta dâaquells Ă©ssers malignes, dâentremig dels quals els clarins anunciessin el triomf de la vall, gerda, florida, esponerosa, on els seus habitants cantessin i ballessin sota un cel lĂmpid, radiant, en plena victĂČria dâuna naturalesa exultant.
-
El follet de la Rauta, de la Pinya
En aquesta llegenda, reproduĂŻm un escrit de l’AssociaciĂł de veĂŻns de la pinya i la ComissiĂł de festes de la Pinya, que van enviar a l’ajuntament el març de 2023.
Diuen que fa molts i molt anys, a la muntanya de Sant Joan dels Balbs, al poble de la Pinya, una famĂlia vivia tranquil·lament a la masia de Cal MantĂš. Cultivaven els camps del voltant i tenien un petit ramat dâovelles i cabres.
Tot dâuna, una nit van sentir un gran rebombori que venia de la cuina: trencadissa de plats, gots esquerdats, eines que queien ⊠i es van endur un bon ensurt. Com que la nit era molt fosca, van decidir no sortir del llit i esperar lâendemĂ per veure quĂš havia pogut passar.
Amb les primeres llums de lâalba, la famĂlia es va llevar i van trobar la casa ben neta i endreçada.
– Que estrany! – va dir la mare.
– Potser ens ho hem imaginat ⊠– va respondre el pare.La famĂlia va feinejar durant tot el dia, com feien cada dia del mĂłn. I quan va ser de nit i la casa va quedar en silenci ⊠de nou van tornar a sentir aquell gran rebombori.
La pare va obrir un ull per assegurar que allĂČ que sentia era lâesclafit dels plats i dels gots en trencar-se âŠ
– No en tinc cap dubte! DemĂ trobarem els plats ben trencats ⊠-es va dir.PerĂČ lâendemĂ res! De nou van trobar la cuina ben endreçada, neta i recollida; tal i com lâhavien deixada la nit anterior.
Els dies van anar passant i el rebombori sâanava repetint nit rere nit. La mainada tremolava quan veia que el sol sâamagava rere el Puig de la Rauta. Corrien a amagar-se dins el llit abans que no comencessin aquells sorolls tan esfereidors.
– Quina espĂšcie dâanimal podia fer aquell rebombori tan fort? -es preguntaven.Una tarda, el pare i la mare es van trobar a la cuina, mentre la canalla corria enjogassada per lâera de la masia. A Cal MantĂš sâhi estava tan bĂ©!
– Jo ja en tinc ben prou dels rebomboris de la nit. -diguĂ© la mare amb els ulls entelats.
– Jo tambĂ© estic ben amoĂŻnat. – va respondre el pare.
– Com ho podrĂem fer? A Cal MantĂš hi estem molt bĂ©. -va preguntar-se la mare.Entre tots dos van acordar que el millor que podien fer era marxar. No volien continuar visquent a la masia entre espants, rebomboris i sorolls a la nit.
Junts van carregar un carro amb allĂČ que van considerar imprescindible: matalassos, roba, estris de cuina ⊠I ben dâhora al matĂ, van emprendre camĂ a la recerca dâuna nova llar on poder viure tranquils.
Baixant pel camĂ que condueix cap a lâermita de Sant Joan dels Balbs van trobar en Joan, el veĂ de Camp Cider.
– On aneu tan dâhora! Fa un fred de por! -va preguntar a la famĂlia.
La mainada van cĂłrrer a explicar que marxaven de Cal MantĂš.
– I per quĂš marxeu? -va preguntar en Joan sorprĂšs i estranyat.
– A la nit sentim sorolls! – va respondre la mainada.
– Hi ha un animal a casa que ens desendressa la cuina cada nit. -va respondre el pare.
– PerĂČ quan ens llevem ho trobem tot a lloc, de nou. – va afegir la mare.I del fons del carro, una veueta prima i fina va respondre:
âą Jo tambĂ© vinc!Sobressaltats van comprovar que no hi havia ningĂș mĂ©s allĂ : nomĂ©s la famĂlia i en Joan.
El pare va afegir:
– Buscarem un nou mas, tranquil com Can MantĂš.I de lâinterior del matalĂ s de palla es va tornar a sentir:
âą Jo tambĂ© vinc!I llavors, la famĂlia va pensar: âDoncs si aquest animalet ha de venir amb nosaltres, potser mĂ©s val que tornem cap a Cal MantĂš!â.
La llegenda explica, que la famĂlia va desfer el camĂ i que van tornar a pujar el corriol que els havia de portar cap a casa seva. La mainada va aprofitar per dir:
– Animalet, siguis qui siguis ⊠no cal que facis mĂ©s rebombori!En arribar a lâera de casa, el ruc es va aturar i la famĂlia va començar a descarregar el carro.
Per sorpresa de tots, descarregant el matalĂ s de palla va aparĂšixer un follet petit i divertit que els va ajudar a tornar-ho a posar tot a lloc.
Amb el pas dels dies, el follet es va convertir en un mĂ©s de la famĂlia, es van fer ben amics i els sorolls es van acabar per sempre mĂ©s.