Aquest matí s’han presentat els dos nous ramals de via verda a la Vall d’en Bas que uneixen el nucli del Mallol i les urbanitzacions Verge de les Olletes i Verntallat amb l’Escola Verntallat i el municipi de les Preses, d’una banda, i el nucli dels Hostalets d’en Bas amb Sant d’Esteve d’en Bas, de l’altra. Aquests trams, anomenats via verda de la Vall d’en Bas, connecten també amb la Ruta del Carrilet Olot – Girona. Els dos nous trams sumen un total de 3,14 quilòmetres.
La presentació ha estat a càrrec de l’alcalde de la Vall d’en Bas, Lluís Amat, i del president del Consorci de les Vies Verdes de Girona, Eduard Llorà, ambdós també diputats de la Diputació de Girona.
El pressupost total de les dues actuacions a la vall és de 603.472,59 euros, i està cofinançat amb 241.765,37 euros (el 50% de la despesa elegible) per un ajut del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER). La resta del finançament prové de l’Ajuntament de la Vall d’en Bas, de la Diputació de Girona i d’un ajut per al Desenvolupament de Plans de Foment Territorial del Turisme de la Generalitat de Catalunya.
Amb aquesta obra, que es va aturar el 2020 amb motiu de la pandèmia, s’han recuperat antics camins i els marges del riu Fluvià, i s’ha creat una nova ruta. Els traçats existents s’han millorat amb l’aportació de terres, la sega de vorals i la pintura del carril, entre altres accions, i també s’han fet rampes per millorar-ne l’accessibilitat. Paral·lelament, s’han realitzat els treballs per construir la nova ruta: pavimentació (llosa i carril amb ferm de tot-u); instal·lació de barreres, senyals, bancs i papereres; plantació d’arbrat, etc.
Un dels treballs més destacats i el darrer que s’ha realitzat ha estat la instal·lació d’una passera sobre el riu Fluvià, a la zona de Verntallat. Aquesta passera és de ferro, té una llargària de 28 metres i es compon de dues peces soldades de 14 metres. Per instal·lar la passera s’han creat accessos de formigó amb baranes. La passera i aquests accessos han tingut un cost de 108.000 euros.
L’alcalde ha afirmat que aquestes obres “neixen d’un treball de baix a dalt. El Ple dels Infants ens va demanar pacificar l’accés a l’escola”. Segons Amat, aquests nous trams recullen la voluntat de connectar tot el municipi amb mobilitat sostenible: “Per a nosaltres aquesta via verda no és turística, és quotidiana, i tot allò que és bo per a la gent que viu al municipi és bo per a la gent que ens visita”. El president del Consorci ha confirmat que “les vies verdes són infraestructures base perquè els principals usuaris són els dels municipis i els veïns ho demanden”, i ha insistit que especialment en aquest cas “la mobilitat no és només entre municipis sinó a dins”.
L’alcalde i el president han recalcat que aquest és el primer projecte acabat d’un paquet de projectes amb subvenció europea, un FEDER que “va sortir el 2018, es va resoldre el 2019, la pandèmia va interrompre les obres el 2020 i entre el 2021 i el 2022 finalitzaran”, ha assegurat Llorà.
Millora de la mobilitat sostenible i connexió amb els principals equipaments de la Vall
La creació d’aquests nous trams afavoreix la mobilitat sostenible dins el terme municipal, ja que connecten diversos nuclis i pobles de la vall de manera segura. D’una banda, la connexió de les Preses, Verntallat i el Mallol permet augmentar notablement l’accessibilitat amb bicicleta, especialment a l’escola municipal i al polígon industrial. D’altra banda, entre els Hostalets d’en Bas i Sant Esteve d’en Bas es facilita la connexió amb el camp de futbol i la residència per a la gent gran.
Aquests traçats s’incorporen a la xarxa de vies verdes, i la seva gestió serà a càrrec del Consorci de les Vies Verdes de Girona, que en farà el manteniment i la promoció.